Sovyet döneminin çok yıllık moda tasarımcısı Slava Zaitsev 85 yaşında öldü

canvade

Yeni Üye
Batı basını tarafından bir zamanlar “Kırmızı Dior” olarak adlandırılan ve abartılı teatral kreasyonları ve kişiliği onu anavatanında popüler bir modacı yapan, alıngan ve dayanıklı Sovyet dönemi moda tasarımcısı Slava Zaitsev, 30 Nisan’da Shcholkovo’da öldü. , Rusya 85 yaşındaydı.

Rusya doğumlu bir model ve gazeteci olan uzun süredir sevgilisi olan Tatiana Sorokko, hastanedeki ölümüne ülserden kaynaklanan iç kanamanın neden olduğunu söyledi.

Bay Zaitsev, aynı zamanda muhteşem kreasyonlarıyla tanınan ve Batı’da ondan daha büyük başarı elde eden öğrencisi Valentin Yudashkin’in 59 yaşında kanserden ölmesinden sadece iki gün önce öldü.

Bay Zaitsev, proletaryanın üniforması olan kasvetli Sovyet grisi içinde yetişmiş bir nesle renk, ihtişam ve zenginlik getirdi, batı şatafatını geleneksel Rus halk kıyafetlerine ve Pasternak ve Tolstoy’a nostaljik selamlarla birleştirdi. İlk olarak 1982’de yaptığı işine adını koymasına izin verilen ilk perestroyka öncesi tasarımcıydı.


Daha sonra pop yıldızları, politikacılar, balerinler ve Olimpiyat atletleri için tasarım yapmaya devam etti. Rus havayolu şirketi Aeroflot ve Moskova Trafik Polisi için ışığı yansıtan çizgili taze lacivert üniformalar tasarladı.

Gösterileri ve gösterileri severdi – 1980’lerde moda şirketi “moda tiyatrosu” olarak biliniyordu – ve bir sirk şefi gibi, pistte parlak ipek elbiseler içinde dans edip ellerini sallayarak kapalı gişe yapan haftalık şovları denetledi. Havada.

Haberler 1986’da bir gösteride izleyicilere “Tombul görünmekten korkmayın” dedi. “Rusya her zaman nezaket, misafirperverlik ve iyi yemek yiyen tombul kadınlarla ilişkilendirilmiştir.”


Çoğu Rus için moda, Gorbaçov yıllarında bir seyirci sporu olarak kaldı. 1986’da, ortalama aylık ücret yaklaşık 190 rubleyken, bir Zaitsev bluzu 300 ruble veya 400 dolardı (bugün yaklaşık 1.100 dolar). Ancak Moda Tiyatrosu’ndaki halka açık gösterilere giriş sadece birkaç rubleye mal oldu.


Yine de, Mart 2022’de buradaki faaliyetlerini durduran Condé Nast Rusya’nın eski başkanı Karina Dobrotvorskaya, on yıllarca süren zorluklardan sonra hiçbir şeyin aşırı görünmediğini söyledi. Ve Bay Zaitsev, hayatının büyük bir bölümünde Batı’dan izole olduğu için, abartılı kıyafetlerinin pek pratik olmadığını söyledi.

1988’de New York’a ilk ziyaretinde çalışmalarını Waldorf Astoria’da sergilerken, dökümlü yün eteklerini ve paltolarını Amerikan zevkleri ve tavırlarıyla çelişiyordu: iklim için fazla sıcak ve modern bir profesyonel model için fazla hantal. metro trenleri ve taksiler kapalı.

Vogue, “Sovyetler Birliği’ndeki ilk moda şovu bir fiyaskoydu” diye açıkladı. “Rahatlamak için güzel bir düşünce; Kıyafetler kadınlar için pek bir şey yapmadı.”

Yine de, Sovyet lideri Mihail S. Gorbaçov’un karısı ve belki de reformlarının en etkili elçisi olan şık ve kibar Raisa Gorbaçov, 1980’lerin ortalarından sonlarına kadar Rusya’yı ve yurtdışını gezerken Bay Zaitsev’in daha ağırbaşlı kıyafetlerini giyerek büyük bir etki yarattı. Ve Bay Zaitsev’e yaklaşan tek politikacı o değildi.

Aşırı milliyetçi asabi Vladimir V. Zhirinovsky 1996’da cumhurbaşkanlığı için kampanya yürüttüğünde, yalnızca gösterişli, özel yapım Zaitsev takımları giydi ve gösterişiyle uyumlu görünüyordu ve özellikle altın düğmeli koyu kırmızı bir tunik tercih etti (tasarımcı bildirildi). görevdeki Boris Yeltsin’e oy verdikten sonra). Ve o zamanki Başkan Vladimir V Putin’in eşi Lyudmila Putin, 2003 yılında Buckingham Sarayı’nda Kraliçe II. Elizabeth ile tanıştığında, geniş kenarlı bir Zaitsev şapkası takıyordu.


1994-1998 yılları arasında Moskova’da yaşayan, haftalık çevrimiçi Air Mail’in yardımcı editörü ve Haber’ın eski dış muhabiri Alessandra Stanley, “En büyük tasarımcı değilmiş gibi,” dedi. “Bunu başarabileceği bir gerçek, Rusların kendi isim tasarımcılarına sahip olabileceği gerçeği. Bolşoy gibiydi, biraz eskimiş olsa bile gurur ve şefkatle bakabilecekleri bir şeydi.”


1994’te Bayan Stanley, The Times’da Rusya’nın Gorbaçov sonrası dönemde tutarlı bir ulusal kimlik arayışı hakkında yazdı ve Bay Zaitsev’in o yıl kış koleksiyonunun bir sergisinde sunduğu nostaljik vizyonu anlattı. Tolstoy kadın kahramanları gibi giyinmiş, kıvırcık saçlı, boneli ve dökümlü pelerinli modeller, Çaykovski’nin müziği eşliğinde podyumda dönüyordu.

Bay Zaitsev, Bayan Stanley’e “Çoğumuz böyle bir kültürün var olduğunu asla bilmiyorduk” dedi. “Bize sadece kanal inşaatı ve Sibirya’nın fethi ile ilgili filmler gösterildi.”

Gösterisinin “bir rüya gibi, Rusya’ya geçmişte sahip olduğumuz bir şeye, ancak yeni bir versiyona geri dönebileceğimiz bir zamanın geleceğine dair güvence veren bir şey” gibi olduğunu ekledi.


Vyacheslav Mihayloviç Zaitsev, 2 Mart 1938’de Moskova’nın kuzeydoğusundaki kasvetli bir tekstil fabrikası kasabası olan İvanovo’da doğdu. Annesi Maria Ivanovna Kokurina bir çamaşırcı ve ev temizleyicisiydi ve babası Mihail Yakovlevich Zaitsev, II. Dünya Savaşı sırasında Sovyet Ordusuna alınmadan önce bir şovmen ve şairdi.


Döndükten sonra Mihail Zaitsev, savaş esirleri olarak adlandırılan “hainler, casuslar ve teröristler” için Stalin tarafından kurulan birçok kamptan birine gönderildi ve bir “hainin” oğlu olduğu için Slava’nın katılmasına izin verilmedi. daha iyi okullar ve üniversiteler. Yerel bir teknik okula gitti ve 1962’de Moskova Devlet Tekstil Üniversitesi’nden mezun oldu.

İlk işi işçiler için üniforma tasarlamaktı ama kısa sürede işini büyüttü. Geleneksel halk kıyafetlerinden desenlerle basılmış mini elbiseler koleksiyonu, ona yetkililer tarafından kınandı, ancak Pierre Cardin de dahil olmak üzere bir moda tasarımcıları heyetini büyüledi. Bu bakanlar, “Batı modasının görünüşte zararsız bir taklidinin gerçek bir zihinsel iflasa ve ahlaki bozulmaya yol açabileceğini” ilan eden o zamanın resmi politikasına karşı bir salvo olan bu bakanlar, riskli bir hareketti.

1960’ların ortalarında bir Paris gazetesi Bay Zaitsev’i “kırmızı Dior” olarak adlandırdığında, yetkililer yine rahatsız oldu. Yirmi yıl boyunca batıya seyahat etmesini yasakladı ve şöyle dedi: “Bu moda evinde tek bir Dior’umuz yok; 60 tane var.”

Yine de galip geldi ve 1982’de, bir Rus tasarımcı için bir ilk olarak, eserine adını koyma izni aldı. Ancak yıllarca tekstil ve boyaların – vatkaların, astarların ve düğmelerin yanı sıra – yokluğu, tıpkı seri üretilen bir giyim endüstrisi gibi, daha yaratıcı vizyonlarını sık sık engelledi. Ve yıllarca eserini 2. Dünya Savaşı’ndan kalma bir terzi mankenine uyarladı.

2018’de bir BBC radyo röportajında kendi adıyla ilk şovu için bir kadın erkek külot koleksiyonu tasarladığını hatırladı. Tüm bulabildiğinin bu olduğunu söyledi ve onları Bolşoy’un atölyelerinde parlak renklere boyatmıştı.


“Yani modeller iç çamaşırlarıyla çıktılar ama kimse fark etmedi” dedi. “Koleksiyon güzel ve renkliydi. Modellerim dans etti. Harikaydı.”

Bay Zaitsev, oğlu Yegor ve iki torununu geride bırakır. Marina Gotesman ile evliliği boşanmayla sonuçlandı.

Rus haber ajansı Tass’a göre, Zaitsev’in ölümünün ardından Başkan Putin, Kremlin’in web sitesinde yayınlanan tasarımcının arkadaşlarına ve ailesine taziye mesajı gönderdi. Bildiride, Bay Zaitsev’in yerel moda endüstrisini “güzel sanatlara” dönüştürmesinden övgüyle bahsediliyor.

Putin, “Benzersiz ve özgün eserleriyle, Vyacheslav Zaitsev insanlara neşe ve güzellik armağanı getiren bir bayram atmosferi yarattı” dedi.

Bir röportajda Bayan Sorokko, Rusya ile Ukrayna arasında devam eden savaş göz önüne alındığında, Bay Zaitsev’in tasarımlarının kutlanmasının özellikle özlendiğini söyledi. “Ölümünden sonra,” dedi, “Rusya’da uzun süre kalacak tek moda askeri üniformalar gibi görünüyor.”