İnceleme: “Yüksek ve Düşük: John Galliano”

canvade

Yeni Üye
Dehanın hangi ahlaki hataları yapmasına izin verilmeli? Kendini modanın kötü çocuğu ilan eden John Galliano bunu bulmaya kararlı görünüyordu.

O, moda dünyasının bir Icarus'uydu: Yükseklere tırmanan, ardından 2011'de yere düşen, bir dizi yüksek profilli sarhoş, ırkçı ve Yahudi karşıtı tiradın ardından itibarını ve Dior'un kreatif direktörlüğü konumunu kaybeden şaşırtıcı bir yetenek. Tekrar ayağa kalkacaktı ama dönüş yolu çok dikti.

Kevin Macdonald'ın yönettiği, uygun bir başlık olan Yüksek ve Düşük: John Galliano, kariyerindeki bu inişli çıkışlı yolculuğu anlatırken, moda endüstrisinin daha az güzel yanlarından bazılarını – en çok övdüğü yönlerde bile aldığı bedeli – açığa çıkarıyor.

Bay Galliano, yalnızca kıyafetler değil aynı zamanda renkler, hareketler, dokular ve hepsinden önemlisi hikayelerle dolu halüsinojenik görüntüler tasarlayarak bir dahi olduğunu erken dönemde kanıtladı. 1984 yılında Londra'daki St. Martin Sanat Okulu'ndan mezun olduğunda, 18. yüzyıl Fransız moda hareketinden esinlenerek Les Incroyables adında çarpıcı bir yüksek lisans koleksiyonu yarattı. Ünlü moda gazetecisi Hamish Bowles, filmi şimdiye kadar gördüğü en büyük beş defileden biri olarak nitelendiriyor.


Bay Galliano'nun yıldızı hızla yükseldi. Destekçilerin, önemli editörlerin (André Leon Talley ve Anna Wintour onu atadı), Amanda Harlech'in kişisel ilham perisi olduğu baştan çıkarıcı bir çevrenin ve 90'ların göz kamaştırıcılarından oluşan bir grup Naomi, Linda, Kate'in ilgisini çekti. Givenchy'de bir süre çalıştıktan sonra Bay Galliano, Fransa'nın en geleneksel lüks evlerinden biri olan Dior'a taşındı.


Bay Galliano'nun ellerinde moda alternatif evrenlere dönüştü. Bir Dior koleksiyonu için, altın piramit elbiseler, mücevherli makyaj, çakal başlıklar ve Nefertiti ve Tutankhamun maskeleri hayal ederek eski Mısır'ı yeniden yorumladı. Neşeyle ve saygısızca her yerden motifler topladı.

Her koleksiyon, Bunraku veya Dada'yı anımsatan tuhaf, çelişkili vurgularla deneysel bir tiyatro veya film gibi ortaya çıktı. Bay Galliano modellerin saçlarına ağaç koydu. Seyircilere ölü uskumru attırdı. Her şey çok güzeldi. Hiçbir şey kutsal değildi.

2000 yılındaki “Clochard” (ya da “Hobo”) gösterisi için Bay Galliano, Seine Nehri boyunca koşarken gördüğü evsiz insanlardan ilham aldığını söyledi. Koleksiyonda gazete yığınlarına benzeyen giysiler ve viski şişeleri gibi bulunan nesnelerden yapılmış aksesuarlar yer alıyordu. Gösteri, kitlesel gösterilere ve sosyal sorunlara karşı zalimce kayıtsızlık suçlamalarına yol açtı ve bu, Bay Galliano'yu yalnızca şaşkına çevirdi. Kıyafetleri çok güzel bulduğunu söyledi.


Belgeselde modeller Kate Moss ve Amber Valletta, Bay Galliano'nun bir tiyatro yönetmeni olarak yaklaşımını ve kendilerini tehlikeden kaçan masal prensesleri gibi hayal etme talimatlarını hatırlatıyor. En çok tekrarlanan tema “kaçış”tı.

Bay Galliano da acı dolu bir geçmişten, içindeki şeytanlardan kaçtı. Ayrıca karakterleri oynayarak bir çıkış yolu aradı. Uluslararası beau monde'un sevgilisi “John Galliano”, aslında Juan Carlos Galliano-Gallien olarak Cebelitarık'ta işçi sınıfından bir ailenin çocuğu olarak doğan çocuğun icadıydı. Çocukluğundan beri eşcinselliğinin farkındaydı ve cinselliğini katı Katolik ailesinden, özellikle de şiddet uygulayabilen, onaylamayan babasından gizli tutuyordu. Juan Carlos fantezilere ve resim çizmeye sığındı. Bay Galliano, “Kafamda daha güzeldi” diye açıklıyor.

Sonunda kafasındaki görüntüler moda sayesinde üç boyutlu bir hayata kavuştu ve Bay Galliano giderek daha gösterişli kişiliğini geliştirdi. Napolyon'un iki boynuzlu şapkası tarzında bir korsan, bir denizci, bir astronot veya bir imparator gibi kostümler giymişti. “High & Low”un yönetmeni Bay Macdonald, belgeselin arasına Abel Gance'in 1927 yapımı sessiz filmi “Napoléon”dan klipler serpiştirerek hem Bay Galliano'nun sinema yaşamını hem de Napolyon'a olan düşkünlüğünün altını çiziyor (Bay Galliano bunu reddediyor). .


Klipler tuhaf, kendini bilen bir yazarlık hissine sahip ve herhangi bir açıklama olmadan ortaya çıkıyor. Ancak bunun anlamı açık: Bay Galliano gibi, Napolyon da zorbalığa maruz kalan bir yabancıydı (Fransa'nın Korsika eyaletinden), muazzam hırsı onu dünyaya getirdi ama sonunda yenilgiye ve sürgüne yol açtı. Bay Macdonald ayrıca, yetenekli bir balerin büyülü sivri ayakkabılarla ölümüne dans etmeye zorlandığı 1948 klasiği “Kırmızı Ayakkabılar”dan (açıklanamayan) alıntılar da içeriyor. Bay Macdonald, Bay Galliano'daki o çılgın dansçının tonlarını tanıyor gibi görünüyor.


Belgesel, Bay Galliano'nun telaşlı hayatı hakkında çok şey ortaya koyuyor: Giderek daha fazla koleksiyon talebi (yılda 32'ye kadar), onu gerçeklikten izole eden aşırılıklar (Bay Galliano, sigara yakarken kendisine yaklaşan altı kişinin yardım ettiğini hatırlıyor), haplar, alkol ve Bay Galliano'ya hizmet etmek için neredeyse kendi hayatından vazgeçen en yakın arkadaşı ve asistanı Steven Robinson'un 38 yaşında ölümünün verdiği acı.

Bu baskı, Bay Galliano'nun Paris'teki bir barda artık ünlü olan sarhoş patlamalarından önce geldi. Yahudi karşıtı bir dil kullanarak, kıyafetlerine ve vücuduna hakaret eden bir kadına, “Çok çirkinsin. Seni görmek istemiyorum” dedi. İkinci bir olayda ise Bay Galliano, “Hitler'i seviyorum” dedi. ve şunu ekledi: “Sizin gibi insanlar bugün ölmüş olurdu.”


Bugün ayık olan Bay Galliano, bu olaylardan uyuşturucu ve alkolü sorumlu tutuyor ve bunları hatırlamadığını iddia ediyor. Bir duruşmadan geçti, rehabilitasyona gitti ve hahamlarla görüştü.

Bay Galliano pişman görünüyor. Film, konusunun sosyal ve politik meselelere karşı tuhaf kayıtsızlığını ve Bay Robinson gibi yakın arkadaşlarının acılarına kayıtsızlığını göstermesine rağmen, herkesin affedilmesi gerektiğini öne sürüyor gibi görünüyor. Ama aynı zamanda bir adamın hikâyesinin ötesine geçen rahatsız edici soruları da gündeme getiriyor.

Bay Galliano'nun özel hakaretleri etnik köken ve ırkı görünüş ve aidiyet sorunlarıyla ilişkilendiriyordu. Kimin güzel olup kimin olmadığına karar verdi. Kim yaşamayı hak ediyor, kim hak etmiyor. Bu tiratlar ırkçı olsa da, modanın neyin, kimin girip çıkacağını kanunlaştırma alışkanlığıyla meşgul olan bazı yargılarını da yansıtıyordu. Eski zorbalığa maruz kalmış çocuğu karşılayan muhteşem sığınak, hayallerinin gerçekleştiği ve yeteneğinin beslendiği yer olan moda, aynı zamanda onu kendi kendini yok etmeye sürükleyen, aç ve aralıksız gençlik, statü, para taleplerinin olduğu yerdir. ve daha fazlası, özellikle güzellik.